Fox Glacier, Wanaka, Queenstown - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Yvon Lodewijks - WaarBenJij.nu Fox Glacier, Wanaka, Queenstown - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Yvon Lodewijks - WaarBenJij.nu

Fox Glacier, Wanaka, Queenstown

Door: Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvon

18 Mei 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

En het bleef in Franz Josef de hele dag regenen dus uiteindelijk zijn we toch maar naar de Glacier Hot Pools gegaan. Deze hot pools waren veel kleiner dan in Hanmer Springs maar zoveel mooier! Net of je in een heerlijk bad zit middenin het regelwoud, niet verkeerd!!

De volgende ochtend zouden we de helihike doen op Fox gletsjer (Even voor de duidelijkheid, er liggen dus 2 gletsjers vlak bij elkaar, de een heet Franz Josef en de ander heet Fox.) maar helaas was ’t te bewolkt in Fox en kon de helikopter niet opstijgen. We hebben toen de helihike eerst naar ’s middags verschoven en uiteindelijk naar de volgende dag en zijn toen opgesplitst. Alex ging terug naar Franz Josef, Marieanne ging liften naar Queenstown en Famke en ik zijn naar Gillespies Beach gegaan.
Geen verkeerde keuze waar daar scheen de zon en was de lucht mooi blauw! Een leuk kiezelstenen strand met onwijs hoge golven en een mooie Lagoon. Aan het einde van de dag zijn we nog even naar de gletsjer geweest. We wilde net als in Franz Josef naar het begin (dus eigenlijk het einde) van de gletsjer lopen maar helaas kon dit niet. Het pad was afgezet, door de enorme regen van de dag ervoor zijn er wat rotsblokken verschoven en kwam er af en toe een rotsblok ter grootte van een auto naar beneden. Jammer maar wel begrijpelijk natuurlijk, maar we hebben de gletsjer toch even (van veraf) gezien.

Zondagochtend poging 3 van de helihike. Dit keer kwamen we al verder, we zaten in de bus en reden naar het helikopterplatform. Toen we onderweg een muur van mist inreden wisten we al dat de kans wel heel erg klein zou zijn… Na een paar uur gewacht te hebben trok de mist wel en konden we dan toch gaan!! En geduld wordt beloond, dat is maar weer gebleken want oh wat was het fantastisch!!!!
Eerst met de helikopter over de gletsjer gevlogen, langs de enorme waterval en vervolgens op het ijs geland. IJzers onder je voeten en hup de grote ijsspeeltuin in, wauw, haast te mooi om waar te zijn. IJsgrotten, waterstroompjes, ijsmuren, mooi weer, een helikopter én een gespierde gids, is toch compleet?! Er is niks aan de foto’s gefotoshopt! ;)

Na deze fantastische hike zijn we aan het einde van de middag nog even naar Lake Matheson geweest, daar zagen we de Mt. Tasman en de Mt. Cook 2x. In het echt én in de weerspiegeling van het meer. Wat een plaatje…

Daarna doorgereden naar Haast en ergens moest er toch een keer een tegenvaller komen, ons hostel leek meer een bunker.. Maar onze dag kon toch al niet meer stuk!

Afgelopen maandag zijn we van Haast via Jackson Bay en de Haast Pass naar Wanaka gereden. ’s Ochtends eerst ontbeten op ’t strand, vonden we toch leuker dan in onze bunker. Onderweg zijn we zo’n beetje iedere 20 minuten gestopt omdat er zoveel te zien was en we natuurlijk niks wilde missen/overslaan.

Eenmaal in Wanaka werden we meteen verliefd op ons hostel, het leek wel een hotel! Supermooie kamer met wastafel, handdoeken (!) én zelfs kunst aan de muur!!!
Een hele mooie grote nieuwe keuken (daar moesten natuurlijk appelflappen gebakken worden) en in de lounge stond een fantastisch bank van waaruit je door de panorama-ramen het meer zag. Omdat het er zo fijn was besloten we om er nog maar een nachtje aan vast te plakken, en nog één! We hebben van alles gedaan in Wanaka, gemountainbiked, door het stadje gewandeld, naar de dropzone geweest, de Mt. Iron beklommen. Hoogtepunten waren echter de bioscoop en puzzleworld.
De bioscoop in Wanaka, Paradiso, is echt de meest fantastische bioscoop waar ik ooit geweest ben. Alsof je thuis in de bank een filmpje ligt te kijken, maar dan met een enorm scherm. De zaal staat vol bankstellen en er staat zelfs een auto in de zaal van waaruit je ook de film kunt kijken. Een mooie oude projector en tijdens de pauze liggen de vers gebakken koekjes klaar!! Om te smullen :) En de film was om te gillen haha hilarisch! (The man who stare at goats)
Puzzleworld was ook écht leuk. Een interactief museum waar ze illusierooms hadden. Ooit heb ik dit allemaal wel geleerd en uitgelegd gekregen tijdens mijn jaartje psychologie maar om het nu in de praktijk mee te maken is toch wel bizar.
Zo was er een kamer waarin je aan de ene kant een kabouter lijkt en aan de andere kant een reus. Ook was er een kamer die helemaal scheef was, best lastig om je evenwicht te bewaren maar hilarisch om filmpjes en foto’s te maken.
Zo liep het water er omhoog, hing een schommel scheef stil, rolde het golfballetje omhoog en zelfs de stoeltjeslift ging omhoog in plaats van naar beneden. Je loopt dus zelf in een illusie, geweldig. Maar na een tijdje ben je blij als je weer normaal kunt lopen. Onze hersenen zijn daar dus wel even gekraakt. Ik had meteen zin om mijn dikke psychologie boek weer te gaan lezen!

Sinds afgelopen donderdag zijn we in Queenstown. Weer zo’n mooi meer!
We zijn hier 4 nachten gebleven in 2 verschillende hostels, tja, we zijn inmiddels verwend natuurlijk dus ’t is niet snel meer goed genoeg. ;)
We hebben hier van alles gedaan, vooral door het stadje wandelen want het is zo gezellig hier, eindelijk weer een soort van in de bewoonde wereld! We zijn natuurlijk even op de dropzone hier geweest, van het uitgaansleven hier geproefd, 2 kiwi’s hebben ons een rondleiding gegeven, én onze drank betaald :P

Uitstapje naar Glenorchy en Paradise…
Nadat we gisteren buiten in de zon hebben ontbeten zijn we gaan raften!
Eigenlijk wilde we canyoning doen maar omdat het water inmiddels te koud is en het winterseizoen is begonnen was dat helaas niet meer mogelijk. Raften kon nog wel (met 3 lagen wetsuit) dus zijn we dat ‘maar’ gaan doen. Omdat het hier schijnbaar veel geregend had de afgelopen week was de rivier wilder dan ooit! Zeiden ze… LEUGENAARS!!!! Het was véél té rustig, hoefde haast niks te doen.. Beetje jammer. Er zaten wel een paar gave stukjes tussen en we hadden genoeg pret op onze raft maar ik had wel iets meer avontuur verwacht. Het leukste stukje was een tunnel van 140m waar we daarheen gingen, superdonker maar er was licht aan het einde van de tunnel ;)
Ok, de omgeving was supermooi, tussen de hoge bergen doorvaren, watervallen, berggeiten, onder een bungyjump terrein door waar net iemand sprong. De weg erheen was ook indrukwekkend, erg smal en dan met een enorme bus incl. aanhanger langs de afgrond rijden. En de sauna achteraf was ook super! (Maar het raften zelf was wat matig..)

Vandaag (maandag) gaan we richting de sounds. Dinsdag gaan we een cruise doen op Doubtful Sound en rijden we vervolgens door naar Milford Sound.

De laatste weken worden water en brood want dit alles zat natuurlijk niet in ons budget…

Het weer is fantastisch! Soms regent het ’s ochtends of ’s avonds maar overdag hebben we altijd supermooi weer. (Je krijgt wat je verdiend.) Alles bij elkaar hebben we 1 dag regen gehad (Franz Josef) en 1 dag wolken (Fox), niets om over te zeuren dus.

Ja, we hebben ’t naar onze zin!!!
(Oh, ik heb weer mooie nagels! Keileuk haha, toch nog een voordeeltje van een paar weken niet springen/vouwen)

Liefs en tot over een paar weekjes.

Foto's: http://www.facebook.com/album.php?aid=209203&id=692303141&l=e6ee5be91d

• 20 Mei 2010 - 17:52

José:

Hele mooie foto's, een prachtig land, geniet van je laatste weken!

Tot gauw
    liefs José

• 26 Mei 2010 - 05:28

Marianne De Bruijn:

Hoi Yvon
    Beetje late reaktie op jouw mail, maar wij zijn ook een weekje weggeweest."Maar"naar Cochem (Duitsland).
    Kan natuurlijk niet tippen aan Nieuw Zeeland, maar ja we zijn gauw tevreden. Je hebt weer schitterende foto's gemaakt,waardoor wij ook een beetje van het land kunnen proeven. Het ga je goed en tot over een paar weken. Veel plezier!!

• 03 Juni 2010 - 06:50

Linda:

Wow!!! Heb nog even je foto's bekeken! Wat geweldig zeg! Je zult nu wel weer bijna terug zijn toch? Ik hoop je snel te zien! Succes met je sollicitatiegesprekken, veel liefs Linda!